به نام خدا

بخش فروش سازمان یکی از مهمترین بخشهای هر سازمان است که وظیفه تزریق ارز به سازمان را بر عهده دارد. بدون ورود ارز، هر بیزینسی در درازمدت محکوم به شکست است. به همین دلیل است که استخدام مدیر فروش و کارشناسان فروش مناسب برای هر کسب و کار حیاتی است که البته مدیران ارشد هر سازمان توجه ویژه ای به این بخش دارند.

با این حال همواره استخدام کارشناس فروش مناسب برای هرسازمان کار بسیار مشکلی است. دلیل اصلی این مشکل، به نوع محصول و یا خدماتی که هر سازمان ارائه می دهد برمی گردد. برای هرنوع محصول بایستی کارشناس فروش با کدهای شخصیتی متفاوتی را در نظر گرفت. فرض کنید شرکتی مانند ایران خودرو، یا یک پتروشیمی عظیم می خواهد کارشناس فروش استخدام نماید. در این شرکتها، مدیران و کارشناسان فروش مستقیما با مصرف کننده نهایی در ارتباط نیستند. بلکه آنها سفارشهایی را که از طریق نمایندگیها یا سایت شرکت دریافت میکنند. سپس آنها را طبقه بندی کرده در اختیار بخش تولید قرار می دهند و پس از گرفتن زمانبندی از بخش تولید آن را به مشتری یا نمایندگیهای فروش اعلام می کنند. به هنگام مصاحبه با افراد برای چنین شغلی بایستی توجه داشت این کاندیدای مناسب برای این نوع مشاغل، افراد درونگرای شدید با داشتن مهارتهای ریاضی بالا است. این افراد بایستی بتوانند کارهای تکراری را برای ساعات زیاد و درزمان طولانی انجام داده و راندمان خود را از دست ندهند.

اگر شرکت شما ارائه کننده ماشین آلات پیچیده یا خدمات مهندسی است، برای بخش فروش شرکت خود بایستی به دنبال جذب یک مهندس فروش باشید. زیرا خریدار خدمات شما نه افراد عادی، بلکه بهترین متخصصین شرکت خریدار هستند. مثلا اگر شرکت شما یک شرکت پیمانکار و یا مجری ساختمانی است، شما برای بخش فروش خود مجبور به بکارگیری مهندسین عمران با سابقه فنی و طراحی کافی هستید. یک مهندس فروش ضمن داشتن اطلاعات فنی کافی از محصول شما، بایستی محصولات کلیه رقبا در بازار را نیز بشناسد. فروش خدمات در زمینه های گفته شده به راحتی میسر نیست و برای فروش خدمات مهندسی، مهندسین فروش شما بایستی جلسات فنی متعددی را با مهندسین خریدار برگزار نموده و پس از دریافت اعلام نیاز خریدار طرحهای اولیه و اعلام قیمت و زمان انجام دقیق را نیزمشخص نمایند. فرایند فروش در این شرکتها ممکن است ماهها به طول انجامد و در بسیاری از موارد با صرف هزینه فراوان به خرید نیز منتهی نگردد. اما با توجه به رقم بسیار بالای این قراردادها اغلب بستن یک قرارداد بزرگ در این زمینه تا چند سال برای یک شرکت پیمانکار تولید کار می نماید.

حال فرض کنید، شما صاحب یک کسب و کار در زمینه مبلمان و یا لوازم خانگی هستید و نیاز به استخدام کارشناس فروش دارید. دقیقا شما به کسی با خصوصیات برعکس شرکت قبلی نیاز دارید. شما به یک فروشنده با شخصیت برونگرا و اجتماعی که علاقه زیادی به مطرح کردن خود در جمع یا شبکه های اجتماعی دارد هستید. این اشخاص بایستی دارای قدرت بیان بالا و ضریب هوشی بالایی باشند تا بتوانند بلافاصله پس از مواجه شدن با مشتری او را جذب کرده و محصولات شما را به او عرضه کنند. فروشنده مناسب در این سازمان بایستی بتواند نیاز مشتری را درک کرده و بهترین پاسخ را از طریق محصولات شما به او ارائه دهد. علاوه برخصوصیات گفته شده شرایط ظاهری مناسب و ادب و متانت نیز از خصوصیات دیگر مورد نیاز برای این شخص است.

بنابراین با توجه به نوع خدمات و محصول شما، می توان نسبت به جذب کارشناس و یا مدیر فروش خوب اقدام کرد. اما نکته ای که همواره یک مدیر ارشد در نظر دارد، نگاهداشت پرسنل خوب در شرکت به مدت طولانی است و این مسئله ای است که اکثر شرکتهای ایرانی از آن غافلند. چون استخدام و آموزش یک فردمناسب ممکن است چندین سال به طول بینجامد.

Description: https://vatanjob.com/wp-content/uploads/2017/11/vatanjobe-estekhdam-engineer.jpg

نگارش توسط مجموعه استخدامی وطن جاب

منبع:

https://vatanjob.com/notes-for-recruiting-sales-expert

+ |
نوشته شده توسط allen wessinger در چهارشنبه 8 خرداد 1398
تبلیغات متنی
خريد بک لینک انبوه
خرید گیفت کارت
طراحی لوگو
آموزش زبان انگلیسی
Window repair
کولرگازی
Window repair
Tobacco
خرید یخچال ال جی